شرایط ، صفات و ویژگی های امام
پنجشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۳، ۰۵:۳۹ ب.ظ
1) عصمت:
تعریف عصمت: عصمت این است که شخص دارای ملکه ی نفسانی نیرومندی باشد که در سخت ترین
شرایط هم او را از ارتکاب گناه باز دارد.
علامه بزرگوار حلی (رحمه الله علیه) در کتاب الفین در بخش اول صد دلیل برای عصمت ائمه (علیهم السلام)آورده است علاوه بر این بزرگان هریک در کتب خود دلایلی برای اثبات عصمت ائمه (علیهم السلام) آورده اند که به صورت مختصر به ذکر آن می پردازیم:...
دلایل عصمت:
الف) دلایل عقلی:
1) امام باید از نظر پرهیزگاری ، تقوا و دانش و ... از مردم خود برتر باشد تا بتواند آن ها را هدایت کند.
2) انتخاب امام یک منصب الهی است (که در مباحث آینده توضیح خواهیم داد)
ب) دلایل نقلی:
1) استناد به آیه 124 سوره بقره: " وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی ۖ
قَالَ
لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ " اعطاء مناصب الهی به کسانی که آلوده به گناهند نمی رسد.
2) استناد به آیه 59سوره نساء: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی
الْأَمْرِ مِنکُمْ ۖ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ
فَرُدُّوهُ
إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ
وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ
تَأْوِیلًا " اطاعت مطلق از ائمه واجب است و قرین اطاعت
پیامبر است و در نهایت به خدا ختم می شود. پس امر خدا به معنای ضمانت عصمت است.
3) استناد به آیه 33 سوره احزاب : " وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ
الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ
وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا " اراده تشریعی الهی درباره تطهیر بندگان اختصاصی به
کسی ندارد . پس این اراده که اختصاص به اهل بیت دارد اراده ی تکوینی الهی و تخلف ناپذیر است.
4) استناد به حدیث ثقلین: "...إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا
النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ
سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی
الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ
بَیتِی..."
پیامبر اکرم اهل بیت خود را هم سنگ قرآن قرار داده اند و تاکید کرده اند هیچ گاه از آن جدا نمی شود ذلیل روشنی بر عصمت
ائمه ( علیهم السلام) است زیرا ارتکاب کوچک ترین گناه حتی به صورت سهوی باشد مفارقت عمل از قرآن است.
و امکان ندارد خداوند کسی را برای رهبری جامعه انتخاب کند که گناهکار باشد.
۹۳/۱۲/۰۷